پذیرش سفارشات نوشتن مقاله کنفرانس های ملی و بین المللی

داوری و پذیرش مقاله کنفرانس های ملی و بین المللی

پذیرش سفارشات نوشتن مقاله کنفرانس های ملی و بین المللی

داوری و پذیرش مقاله کنفرانس های ملی و بین المللی

داوری و پذیرش مقاله کنفرانس های ملی و بین المللی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

نکاتی مهم درباره مقاله کنفرانس

دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳ ب.ظ

سالانه کنفرانس ها و کنگره های زیادی بصورت ملی و بین المللی در ایران و کشورهای دیگر برگذار می شود و دانشجویان، محققین و اساتید بسیاری مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی خود را به این کنگره ها ارسال می کنند که پس از طی پروسه داوری به دو صورت سخنرانی و یا پوستر مورد پذیرش قرار می گیرد.

چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

ممکن است برای خیلی از دانشجویان این سوال پیش بیاید که اعتبار مقالات چاپ شده در ژورنالها (مجلات) بالاتر است یا مقالات چاپ شده در کنفرانس‌ ها؟ در پاسخ باید گفت که هر چند به طور کلی (بخصوص در کشور ما) اعتبار ژورنالها بالاتر از کنفرانس در نظر گرفته می شود، اما این موضوع باید در نظر گرفته شود که مجلات و کنفرانس های معتبری هم در دنیا وجود دارند که از بیش از هشتاد درصد ژورنالها معتبرتر می باشند و بخصوص برای دانشگاه های معتبر دنیا چاپ مقاله در بعضی کنفرانس‌ها از چاپ مقاله در خیلی از ژورنال‌ها مهم‌تر و معتبرتر می باشد. 

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقالات پذیرفته شده یا ارائه شده در یک کنفرانس به عنوان مقاله یا پرونده کنفرانس نامیده می شوند. در یک کنفرانس، افرادی که در زمینه تحقیق و توسعه خاص فعالیت می کنند، اطلاعات را مبادله می کنند. اغلب اوقات، ایده ای که برای اولین بار به ذهن می آید، به عنوان یک مقاله منتشر شده و به جامعه علمی ارائه شده است. در این مرحله، جزئیات هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته اند و مقایسه های کافی با سایر مطالعات مشابه انجام نشده است. مزیت اصلی مقالات کنفرانس این است که این مقالات به صورت سخنرانی و یا پوستر ارائه می شوند. تقریبا در همه کنفرانس‌ها مقاله های پذیرفته شده در صورت داشتن بار علمی بالا در بعضی ژورنال‌ها و یا در کتابخانه های دیجیتالی همانند ieee (مخصوص برق و کامپیوتر) چاپ می شود که در حالت دوم معمولا کنفرانس‌ها یک هزینه ای برای چاپ دریافت می کنند که با یک فاصله حداکثری ۲ ماه به چاپ می رسد.

تفاوت های مقاله کنفرانسی و مقاله ژورنالی:

  •  ارائه مقاله در ژورنال سخت تر از کنفرانس هست.
  • برای چاپ مقاله در اکثر ژورنال ها نیاز به پرداخت هزینه می باشد اما در کنفرانس ها نیازی به هزینه نیست ( به جز کتابخانه های دیجیتالی)
  • اعتبار مقالات ژورنالی از مقالات کنفرانسی بیشتر است (اما همانطور که در بالا هم اشاره شد برخی کنفرانس ها از  ژورنال‌ها معتبر تر هستند)

نکات مهم در خصوص مقالات کنفرانسی

  1. در سایت کنفرانس، تعداد صفحات مجاز برای مقاله اعلام می شود. لازم به ذکر است که حداکثر تعداد صفحات مقالات کنفرانس محدود است و معمولا نباید بیش از ده صفحه باشد.
  2. با توجه به تعداد زیادی از مقالات ارائه شده برای کنفرانس و سرعت داوران برای بازبینی و اظهار نظر، تاریخ اعلام نتایج دادرسی داوری معمولا از تاریخ اعلام شده در سایت متفاوت است، و گاهی چند روز بعد ، نتایج اعلام شده است.
  3. مقالاتی که برای کنفرانس ارائه می شوند، دارای یک اصول خاصی  هستند. به عنوان مثال، نوع قلم، اندازه قلم، یا حتی دو ستون یا  تک ستون بودن مقالات.
  4. هر مقاله ای که به  کنفرانس فرستاده می شود باید با قوانین آن کاملا مطابقت داشته باشد. در صورت عدم انطباق، مقاله اغلب بدون قضاوت رد می شود. یک راه ساده و آسان این است که قالب مقاله را از سایت کنفرانس دانلود کنید و متن مقاله خود را در بخش های مناسب فایل کپی کنید و سپس موارد اضافی را حذف کنید. به طور معمول، فایل نمونه در دو قالب Word یا Latex در سایت کنفرانس قرار داده می شود.
  5. اگر بخش بزرگی از مقالات و قوانین ریاضی وجود داشته باشد، استفاده از نرم افزار لاتکس توصیه می شود.
  6. معمولا نسخه کامل مقالات برتر کنفرانس ها در نشریات علمی منتشر می شود. این موضوع در محل برگزاری کنفرانس اعلام می شود.
  7. به طور معمول، روند پذیرش مقالات ارسال شده از کنفرانس به مجله ساده تر از ارسال مستقیم مقالات به مجلات می باشد.
  8. در هر کنفرانس برای بهترین ارائه، بهترین پوسترها یا بهترین مقالات دانشجویی جوایزی داده می شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۱۵
امیرارسلان ارسلان

مقاله کنفرانس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی